ISI KANDUNGAN QADA DAN QADAR
Isi kandungan
- 1 Masalah Qada dan Qadar dengan Usaha
- 2 Pandangan selain Ahli Sunnah Waljama'ah
- 3 Lihat juga
- 4 Rujukan
Masalah Qada dan Qadar dengan Usaha
- Segala sesuatu berjalan sesuai dengan takdir dan kehendak-Nya,
sedangkan kehendak-Nya itu pasti terlaksana. Tidak ada kehendak bagi
hamba-Nya melainkan memang apa yang dikehendaki-Nya. Apa yang Dia
kehendaki, pasti terjadi. Dan apa yang tidak Dia kehendaki tak akan
terjadi
Hadith:-
عَنْ أَبي عَبْدِ الرحمنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ رضى الله عنه
قَالَ: حَدَّثَنَا رَسُولُ الله صلَّى الله عليهِ وسَلَّمَ وهو الصَّادِقُ
الْمَصْدُوْقُ: (( إِنَّ أَحَدَآُمْ یُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ
أَرْبَعِيْنَ یَوْمً ا نُطْفَةً، ثُمَّ یَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ،
ثُمَّ یَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یُرْسَلُ إِلَيْهِ المَلَكُ
فَيَنْفُخُ فِيْ هِ الرُّوْحَ وَیُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ آَلِمَاتٍ؛ بِكَتْبِ
رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَاللهِ
الَّذِي لا إل هَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ
اْلجَنَّةِ حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ
فَيَسْبِقُ عَلَيْ هِ الْكتِاَبُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ
فَيَدْخُلُهَا. وَإِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ
حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَ هُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ
عَلَيْهِ الكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا
)). رواه البخاري ومسلم
Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata:
Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar
lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):
- Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya
dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi
segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging
selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat
lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4
kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah
dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya,
sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan
ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari
sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia
mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan
sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan
ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari
sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia
mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.
- Hadis riwayat Sahih Bukhari dan Sahih Muslim
Maka segala perbuatan telah ditakdirkan tidak akan berlaku perubahan sedikitpun di atas apa yang tertulis di Lauhul Mahfuz.
Maka usaha itu adalah perkara asing, manusia perlu berusaha bukan sebab
usaha itu akan mengubah takdir tetapi sebab tidak ada orang yang
mengetahui apa yang ditakdirkan oleh Allah.
Allah berfirman:-
وَاللهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ:
- “Allah menciptakan kalian dan Allah menciptakan perbuatan kalian”
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
إن الله صانع كل صانع وصنعته
“Sesungguhnya Allah pencipta setiap pelaku perbuatan dan
perbuatannya” (HR. Al Baihaqi, Syu’abul Iman, No. 188. Dishahihkan Al
Albani dalam As Silsilah Ash Shahihah No. 1637, Al Hakim juga
menshahihkan, dan disepakati Adz Dzahabi)
- Allah juga berfirman lagi:-
قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ:
- “Katakan! Allah mempunyai hujjah yang jelas lagi kuat, maka jika Dia
menghendaki, pasti Dia memberi petunjuk kepada kamu semuanya.
Maka boleh difahami disini ayat quran di atas bukan bererti secara
mutlak usaha itu akan mengubah takdir tetapi usaha yang kita lakukan
adalah apa yang Allah telah takdirkan dan juga hasil dari usahapun
seperti apa yang Allah takdirkan.
Boleh berlaku kita nak pergi menunaikan Haji tetapi Allah tidak
takdirkan kita untuk pergi menunaikan Haji sedang kita dah berazam maka
pada kedaan ini kita perlukan izin Allah
untuk lakukan walaupun perkara baik. Dalam kata lain Allah tidak
takdirkan kita untuk pergi Menunaikan Haji sedang pahala bagi haji yang
sempurna akan di perolehi kerana niat itu. Begitu juga dalam keadan satu
orang yang berazam sunguh-sunguh untuk mencuri; tetapi Allah tidak
takdirkan dia untuk curi maka dia tetap tidak akan dapat mencuri tetapi
dari segi dosa dia tetap akan dapat dosa seolah-olah dia telah mencuri.
Hadith:-
- Daripada Abu al-'Abbas, Abdullah ibn Abbas, r.anhuma beliau berkata
Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda
bersabda kepadaku: Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau
beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu.
Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila
engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta
pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa
kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu,
mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu
perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka
berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka
tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang
Allah :telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan
lembaranlembaran telah kering (dakwatnya).
- Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan Sohih.
Jadi tampa izin Allah tidak ada apapun yang akan berlaku.
Maka disini akan timbul beberap persoalan:-
Adakah jadi jahat dan baik itu ditakdirkan oleh Allah juga?
Maka jawapan adalah ia Allah tetapkan namun perlu diingat apa yang
Allah takdirkan itu bukanlah sesuatu yang bercanggah dengan kehendak
hamba itu. Maka satu orang jadi jahat dan baik kerana kehendak dia dan
Allah takdirkan dia jadi jahat atau baik bersamaan dengan kehendak
hamba-Nya itu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar